CO2-registratie voor werkgevers 2024
CO2-registratie werkgevers 2024: Aangepaste methode voor nauwkeurige rapportage van reiskosten en afgelegde kilometers in de uitzendsector.
Binnen de administratie van de uitzendsector worden de afgelegde kilometers en gebruikte vervoermiddelen niet of nauwelijks geregistreerd. Wel wordt systematisch vastgelegd welk bedrag aan reiskosten aan de uitzendkracht wordt uitbetaald per tijdvak/periode. Deze vastgestelde bedragen dienen als basis voor de aangepaste methode. Op basis van deze administratie wordt vervolgens teruggerekend naar de afgelegde kilometers.
Er is een methode van 37 posten opgesteld die hierin voorziet. Het betreft een door de Belastingdienst goedgekeurde methode met een hoge betrouwbaarheidsfactor. Deze methode resulteert in een gemiddeld vergoed bedrag per kilometer (bijvoorbeeld: €0,16). Om de gevraagde jaartotalen te berekenen, wordt aansluiting gezocht bij het totaalbedrag aan uitgekeerde reiskostenvergoedingen voor uitzendkrachten (bijvoorbeeld: €10.000,-). Door het totale bedrag aan reiskosten te delen door het gemiddelde bedrag per kilometer, verkrijgt men het totale aantal kilometers dat uitzendkrachten hebben afgelegd (€10.000 / €0,16 = 62.500 kilometer). Voor de verdeling naar het gebruikte vervoermiddel (auto, fiets, enz.) wordt aangesloten op gemiddelden van het CBS (zie tabel hieronder) en hoeft dus niet te worden bijgehouden. Vervolgens verhoog je de 62.500 km met de tijdvakken niet vergoede reiskosten. Daarna bereken je het percentage van de reiskostenvergoeding op basis van het totale aantal kilometers. Tenslotte deel je het aantal kilometers per gebruikte vervoermiddel door dat percentage.
De volgende kilometers zijn vergoed:
Uit de eigen administratie blijkt dat bijvoorbeeld 60% van de tijdvakken een reiskostenvergoeding bevat.
Te rapporteren dan:
De aselectie steekproef wordt genomen bij werkmaatschappijen waar ten minste 100 uitzendkrachten in dienst zijn.
Breng de volgende zaken in kaart: Alle uitbetaalde reiskosten per tijdvak per uitzendkracht in het rapportagejaar (netto onbelast, met uitzondering van ov-kosten).
Uitgesloten zijn:
Het betreft gegarandeerde uren, dus bij min-max contracten moet het minimum aantal uren dat is overeengekomen minstens 20 uur per maand zijn of meer (bijvoorbeeld een min-max contract van 15 tot 25 uur per periode is uitgesloten).
Bepaal de aselecte steekproef uit de tijdvakken
Bepaal de gemiddelde reiskostenvergoeding per kilometer.
Gebruik de verdeling naar te rapporteren vervoermiddelen
Op het verkregen totale aantal kilometers (exclusief ov) kunt u standaard de volgende verdelingstabel toepassen. De cijfers zijn gebaseerd op 2020 en worden nog aangepast voor 2024, het eerste verplichte rapportagejaar.
Post 1
Post 2
Post 3
Totaal berekening van gemiddelde bedrag per km:
Bepaal voor elk KVK-nummer het totaal uitbetaalde bedrag aan reiskosten in de tijdvakken met minimaal 100 uitzendkrachten. Laten we aannemen dat dit totaalbedrag €125.152,- is. Het aantal te rapporteren kilometers is dan: 787.119,5 (€125.152 / €0,159 - het gemiddelde bedrag aan reiskosten per kilometer). Vervolgens wordt voor het gebruikte vervoersmiddel (auto, fiets, enz.) aangesloten op de gemiddelden van de bovenstaande tabel. Stel dat de CBS-staffel als volgt is (let op! dit is slechts een voorbeeld):
Diesel |
21% |
Benzine |
56% |
Motor |
9% |
Fiets |
9% |
Voor dit voorbeeld worden op basis van deze verdeling de volgende aantallen kilometers gerapporteerd.
Diesel |
164.508 km |
Benzine |
441.574 km |
Motor |
8.658 km |
Fiets |
8.658 km |
Verhoog deze km met de tijdvakken niet vergoede reiskosten. Uit de eigen administratie blijkt dat bijvoorbeeld in 60% van de tijdvakken een reiskostenvergoeding is opgenomen. Het te rapporteren aantal kilometers is dan: 441.574 km / 0,6 = 735.957 jaarkilometer benzine.
Ov-kosten worden afzonderlijk geboekt en maken geen deel uit van de hierboven genoemde 37-posten methode.