Groei als uitzendbureau met deze tips!

In dit artikel vind je slimme tips die gebaseerd zijn op de groeiende trends om jouw uitzendbureau te laten blijven groeien in de toekomst. Ontdek hoe uitzendbureaus succesvol zijn in een steeds competitievere branche.

Blijf groeien als uitzendbureau met deze slimme tips!

In het derde kwartaal van 2022 waren er 372.000 werklozen en 449.400 openstaande vacatures, wat neerkomt op een hoge spanning van 121 vacatures per 100 werklozen. In het vierde kwartaal van 2022 waren er 359.000 werklozen en 442.000 openstaande vacatures, waarmee de druk op de arbeidsmarkt op 123 vacatures per 100 werklozen kwam te liggen, volgens CBS-cijfers. Deze cijfers suggereren dat de krapte op de arbeidsmarkt in 2023 zal aanhouden en volgens het onderzoek van ING zal het aantal uitzenduren met 2% krimpen na twee jaren van forse groei. Het is belangrijk dat uitzendbureaus hierop anticiperen om als bedrijf te blijven groeien. In dit artikel geven we tips en trucs om deze groei te realiseren.

Tip 1: Meer binden met je uitzendkrachten

Uitzendkrachten kunnen bij het UWV een stapbudget van 1000 euro aanvragen. Als uitzendbureau is het belangrijk om je werknemers te waarderen en te laten ontwikkelen, zodat zij meer zekerheid krijgen en langer aan het bureau gebonden blijven. Detacheren is een goede optie om uitzendkrachten langer aan je te binden. De detacheringsbranche doet het momenteel goed en het aantal gedetacheerden in dienst is het afgelopen kwartaal met 16% gestegen. Hierdoor is het uurtarief gestegen met bijna 7%. (Flexmarkt, 15 november 2022) Ondanks dat detacheren meer risico's met zich meebrengt, is dit wel een goede manier om je kwalitatief hoogstaande krachten aan je te binden en hogere uurtarieven te vragen. Je kan hierdoor richten overwegen om je te richten op nichemarkten waar de vraag naar gespecialiseerde diensten groot is, bijvoorbeeld in de IT-sector of in de zorg.

Tip 2: Groei in het aantal ZZP'ers

In het derde kwartaal van 2021 waren er 898.000 ZZP'ers, terwijl dit aantal in het derde kwartaal van 2022 was gegroeid tot 1.023.000. De groei is vooral zichtbaar in beroepen in de zorg, techniek, commercie en ICT. (CBS, 15 december 2022) Het is belangrijk dat uitzendbureaus hierop inspelen door bijvoorbeeld ook een aantal ZZP'ers te bemiddelen, maar het is wel belangrijk om hen op de hoogte te stellen van de sociale zekerheid.

Tip 3: Groei in het aantal arbeidsmigranten

Als de huidige trends worden voortgezet, zal het aantal arbeidsmigranten toenemen van 735.000 in 2019 tot bijna 1,2 miljoen in 2030. Tussen 2006 en 2021 is het aantal arbeidsmigranten in ons land al verviervoudigd, volgens Jurriën Koops, directeur van ABU. Om als uitzendbureau te blijven groeien, is het belangrijk om ook te kijken naar de bemiddeling van arbeidsmigranten, zoals Oekraïense vluchtelingen die naar Nederland zijn gevlucht vanwege de oorlog. Het is echter belangrijk om op de hoogte te blijven van regelgeving met betrekking tot de bemiddeling van arbeidsmigranten en om regelingen zoals de ET-regeling en de 30%-regeling correct toe te passen.

Tip 4: Efficiënte en gebruiksvriendelijke uitzendsoftware

Een softwareleverancier moet niet alleen een software verkopen, maar ook hun expertise inzetten om hun klanten te adviseren over regelgeving, het vergroten van hun aanbod en het behalen van hogere marges. Een belangrijke stap om te groeien als uitzendbureau is het hebben van een efficiënte uitzendsoftware met de nieuwste intuïtieve technologie. Hiermee kan de productiviteit van jouw organisatie worden verbeterd. Verder heb je meer tijd om kandidaten te werven en uitzendkrachten aan je te binden.

Tip 5: Meer investeren in marketing en AI-programma's

Er zijn tegenwoordig veel AI-programma's beschikbaar op de markt, zoals ChatGPT, Jasper AI en Bing. Het is belangrijk om deze programma's te overwegen om bijvoorbeeld betere en snellere teksten te kunnen schrijven voor de website, vacaturesites en social media. Om als uitzendbureau te blijven groeien, is het cruciaal om te investeren in marketing en AI-programma's. Denk hierbij aan betaalde advertenties op social media en Google.

Tip 6: Relaties onderhouden

Het is belangrijk om actief te zijn op evenementen/conferenties om potentiële kandidaten te ontmoeten en te netwerken. Het opbouwen van goede relaties met klanten, uitzendkrachten en kandidaten is hierbij ook essentieel.

Tip 7: Stimuleer referral marketing

Door bonussen te verstrekken aan uitzendkrachten of eigen netwerk die nieuwe kandidaten aanleveren, kun je als uitzendbureau meer potentiële sollicitanten bereiken. Hoe meer nieuwe kandidaten er worden aangeleverd, hoe hoger de bonus zal zijn. Dit is een effectieve manier om jouw netwerk te gebruiken om meer kandidaten te vinden.

Tip 8: Diversifieer je dienstverlening

De dienstverlening van het uitzendbureau te diversifiëren. Dit betekent dat het uitzendbureau zijn diensten uitbreidt naar aanverwante gebieden, zoals werving en selectie, payroll services of HR-advies. Het diversifiëren van de dienstverlening kan verschillende voordelen bieden voor het uitzendbureau. Ten eerste kan het helpen om nieuwe inkomstenstromen te genereren en zo de omzet te verhogen. Ten tweede kan het uitzendbureau zich op deze manier positioneren als een one-stop-shop voor personeelsoplossingen, wat kan helpen om meer klanten aan te trekken en bestaande klanten te behouden. Ten derde kan het uitzendbureau beter inspelen op de behoeften van klanten door verschillende diensten aan te bieden die passen bij hun wensen en behoeften.

Flexmeester, altijd compliant met wet- en regelgeving

Bij Flexmeester zorgen we ervoor dat je volledig voldoet aan de wetgeving en efficiënt werkt. Daarnaast hechten we veel waarde aan verbinding. We streven ernaar om persoonlijk contact te leggen met onze klanten en hen snel te ondersteunen met onze experts die meer dan 20 jaar ervaring hebben in de uitzendbranche.

Wil je ook profiteren van deze efficiënte oplossing en jouw bedrijfsprocessen optimaliseren? Neem dan snel contact op met één van onze experts via het formulier hieronder of bel naar 085-0762336. Wij staan klaar om je te helpen en meer informatie te geven over hoe Flexmeester kan bijdragen aan het succes van jouw bedrijf.

 

Ontdek waarin Flexmeester het verschil maakt!

Dit zeggen ervaren gebruikers

Toen wij als Take Care Works gingen starten wilden we graag werken met een uitzendsoftware die gebruiksvriendelijk is en waar we als 'kleine speler' de aandacht zouden krijgen die we graag willen om te kunnen groeien. Flexmeester maakt deze wensen waar! Inmiddels hebben we in Flexmeester een database opgebouwd van rond de 200 medewerkers. Fantastisch systeem met zeer goede bereikbaarheid en persoonlijke aandacht!
Sjoerd Gelok Take Care Works